Beschrijving van de locomotief
De serie NS 1900 was een serie sneltreinstoomlocomotieven van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en diens voorganger Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij(HSM).
Na de eerste tenderlocomotieven 771-772 met oververhitter, bestelde de HSM ook andere locomotieven met een oververhitter. Deze werden, evenals de 771-772, in 1907door Werkspoor gebouwd. De HSM gaf ze de nummers 421-425. In zeker opzicht zijn deze locomotieven te beschouwen als een doorontwikkeling van de 350-408 met een oververhitter. Na goede ervaringen, waaronder een kolenbesparing van 15 à 17%, werd de serie uitgebreid met de 426-460 in de jaren 1908-1913.
Bij de samenvoeging van het materieelpark van de HSM en de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen in 1921 kregen de locomotieven van deze serie de NS-nummers 1901-1940. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd een aantal locomotieven naar het oosten weggevoerd, waarvan de 1908, 1934, 1935 en 1937 niet meer terugkwamen en als vermist werden opgegeven. De overige werden tussen 1946 en 1948 afgevoerd. Er is geen exemplaar bewaard.
Bron: Wikipedia
![]() | ![]() |
Het model
Het model is van een voor Nederland afwijkende schaal, namelijk 1:25. Het was de eerste loc die ik ging bouwen en wist nog niet veel van de gebruikelijke schalen in de modelstoomwereld. Het bleek geen handige keuze. De schaal 1:25 is geen normale schaal en er zijn geen banen waarop gereden kan worden. Toch ga ik hem op zeker moment afbouwen, het is ten slotte een mooi model.