NCS41

520Beschrijving van de locomotief

De locomotief NCS 41 werd in opdracht van de Nederlandsche Centraal Spoorweg-Maatschappij als proef gebouwd door de Sächische Maschinenfabrik en in dienst gesteld in 1899. Toen de loc goed bleek te voldoen werden er bij dezelfde leverancier besteld. Die kregen de nummers 42 - 45 en in 1901 geleverd.Deze 2B-tenderlocomotieven waren door de NSC aangeschaft voor de dienst op haar lokaal-lijnen, ondermeer Utrecht -Zeist en Utrecht Baarn. Zie mijn pagina over de Nederlandse Centraal Spoorweg-Maatschappij.
Gedurende de levensduur van de machine zijn er talrijke constructiewijzigingen geweest. Een opsomming hiervan zijn hier te vinden.

Na de fusie van de Nederlansdche spoorwegmaatschappijen verschenen zij ook op de Haarlemmer-meerlijnen. Ze reden toen onder de nummers NS 7001 -7010. Verder naar onderen wat foto’s van het orgineel. Het model op de foto werd in de jaren vijftig van de vorige eeuw gebouwd door de technische bedrijfsschool van de hoofdwerkplaats van de Nederlands Spoorwegen in Haarlem.

Het model wat ik bouw is naar het ontwerp van Alex Heinsdijk. Het wordt in de schaal 1;7,8 spoor 7 1/4.

Via de onderstaande links vindt u meer informatie over andere delen van de bouw.

Drijfwerk

Ketel NCS41


Foto's van het orgineel

 
Bron: Utrechts archief

Tekeningen van het origineel


Bron: Utrechts archief


Algemene voortgang van het model

Hieronder staan foto's van de voortgang van het model.

 


 

De bogie

De bogie is gereed.
Hieronder enkele foto's van bogie.


De drijfwielen

De wielen zijn uit een stuk gedraaid. Eerst zijn er ronde schijven gemaakt waarna de spaken er uit zijn gefreesd.
Het frezen van de spaken is gedaan op een CNC-gestuurde freesbank waarbij per sparing een programma is geschreven.
De machine was ongeveer 3 uur per sparing bezig. Er zitten 13 spaken in het wiel dus 12 sparingen moesten er worden gefreesd.

Hieronder enkele foto's van Wielen.


 Het ganghandel

Het gehele ganghandel is een vrij complex geheel van stangen. In feite wordt hiermee de versnellingsbak van een stoomloc meebedoeld.
Door het ganghandel meer of minder te verzetten wordt er meer of minder stoom in de cilinders gelaten en zal de loc zuiniger met stoom omgaan.
Bovendien wordt hiermee voor- of achteruit  mee gekozen.

Hieronder enkele foto's

© 2019 Marcel van Westendorp. All Rights Reserved.